گیتا جونیگیتا جونی، تا این لحظه: 11 سال و 7 ماه و 21 روز سن داره
برديا جونیبرديا جونی، تا این لحظه: 7 سال و 7 ماه و 12 روز سن داره

ستاره هاي زمینی

عسل معجزه سلامتی، دارویی شفا بخش از دل طبیعت

1399/3/10 11:44
280 بازدید
اشتراک گذاری

عسل

مراحل ساخت عسل طبیعی توسط زنبور عسل

زنبور عسل بصورت غریزی در فصل بهار که گل ها شکوفه می دهند با خرطوم خود شهد گل ها را مکیده، در کیسه عسلی واقع در شکم خود ذخیره می کند. وقتی شهد ها به حد کافی رسیدند به کندو منتقل می شوند. در این فاصله شهد با آنزیم ها و پروتئین های خاصی که داخل شکم زنبور موجود است مخلوط و تبدیل به عسل می شود. این عسل به داخل خانه های شش ضلعی کندو ریخته می شود تا خانه ها پر شوند. با پر شدن خانه ها روی آنها را با موم پوشانده، برای غلیظ شدن آن، آنقدر بال میزنند تا آب آن تبخیر شود. اکنون اکسیر حیات طبیعت آماده مصرف است.

عسل طبیعی

ویژگی های عسل طبیعی:

چسبندگی

عسل تازه استخراج شده، چسبناک می باشد. که البته این موضوع نیز، بستگی به میزان آب موجود در عسل دارد. این ویژگی عسل، روان شدن عسل در هنگام تصفیه، استخراج و در شیشه ریختن را کاهش داده، از اهمیت بالایی در فرایند تولید برخوردار است.

غلظت

غلظت عسل وابسته به دو عامل میزان آب موجود در عسل و حرارت محیط نگهداری آن می باشد. هرچه میزان آب بیشتر باشد چگالی بالاتر رفته، عسل غلیظ تر می شود. همچنین با بالا رفتن دما، عسل شل شده و دمای پایین منجر به جمع شدن و در نتیجه غلیظ تر شدن عسل می گردد.

رطوبت

درصد رطوبت عسل به عواملی همچون شرایط آب و هوایی شهد، نحوه برداشت و ذخیره سازی آن بستگی دارد. همچنین میزان رطوبت نقش مهمی در کیفیت و شکرک زدن عسل داشته، بر روی غلظت آن اثرگذار است.

ویژگی های عسل طبیعی

کشش سطحی

میزان کشش سطحی عسل بستگی به منطقه ای که از آن عسل تهیه می شود دارد. عسل هایی با کشش سطحی پایین، برای استفاده در محصولات آرایشی مناسب هستند.

رنگ

با توجه به نوع شهد مصرفی، منطقه جغرافیایی و شرایط آب و هوایی رنگ عسل از تیره تا روشن متفاوت است. (عسل آویشن قرمز رنگ، عسل اقاقیا بی رنگ، عسل گیاه اسپرس زرد طلایی و ) به همین دلیل رنگ عسل نمی تواند معیار مناسبی برای تعیین کیفیت عسل باشد. معمولا عسل هایی که رنگ تیره دارند دارای املاح بیشتری می باشند. در ایران نیز رنگ تیره آن مورد پسند تر بوده، رنگ های خیلی روشن آن بیشتر در صنعت کاربرد دارند.

شکرک زدن

یکی دیگر از ویژگی های عسل طبیعی شکرک زدن یا بلوری شدن آن است که به دلیل اشباع بیش از حد عسل است. بدین معنا که میزان قند موجود در آن، نسبت به آنچه محلول می تواند داشته باشد، بیشتر است. با بالا رفتن میزان گلوکز و میزان ذرات جامد موجود در آن و کم شدن آب، این عمل تسریع می گردد.

عسل

 

پسندها (2)

نظرات (1)

کیان و نیکاکیان و نیکا
16 خرداد 99 12:35
دهانمان آب افتاد😋